Tekstschrijven en groepsuitjes in Hellevoetsluis
Bel ons: 06 417 88 737

Op naar de appelkuiers in Hellevoetsluis

Op naar de Appelkuiers van Hellevoetsluis

Een verslag van Hanny & Albert Remmelts van Watersportvereniging Alphen aan de Rijn na een geslaagd groepsuitje, verzorgd door HIT Hellevoetsluis.

In overleg met de enthousiaste hostess van HIT Hellevoetsluis werd dit programma op maat samengesteld voor het jaarlijkse uitje van de gezellige watersportvereniging uit Alphen aan de Rijn. De persoonlijke begeleiding en input heeft de activiteitencommissie van WSA ontzorgd, zodat ook zij konden genieten van een onbezorgde dag.

Wat ging er aan vooraf?

Vol enthousiasme hadden vele WVA-ers zich op 12 januari ingeschreven voor het jaarlijkse Winteruitstapje. Het inschrijven verliep vanaf exact 18.00 uur via de onvolprezen WVA-website. Binnen 25 minuten na openstelling van inschrijven was het evenement al volgeboekt. Gelukkig kon de activiteitencommissie vanwege enkele afvallers uiteindelijk een deel van de mensen die op de wachtlijst waren gekomen toch een plaatsje verschaffen. Op 16 februari 2018 om 08.30 verliet de luxe touringcar met 49 WVA-ers aan boord het Weteringpark.De activiteitencommissie had ook dit jaar weer fantastisch weer besteld en gekregen. Een verslag van een fantastische dag…

De appelkuiers

Er waren ons vooraf al appelkuiers beloofd, maar niemand wist wat dit waren. Nou uw verslaggever kan vertellen: Ze waren heerlijk!

Onder het genot van een heerlijk kopje koffie werd het gezelschap ingedeeld in meerdere groepen. ‘s-Morgens stond het droogdok Jan Blanken op het programma.

Hellevoetsluis is tegenwoordig een watersportcentrum aan het Haringvliet. Hellevoetsluis is gedurende driehonderd jaar een belangrijke marinehaven

geweest. Het was vroeger de uitvalsbasis voor zeeslagen van onze helden zoals, Michiel de Ruyter, Maarten Harpertsz. Tromp, Cornelis Evertsen en Piet Heijn. Deze mannen hebben Nederland historische roem gebracht. Pas in 1932 is de marine naar Den Helder verhuisd.

De Buffel op de voorgrond van het havenaanzicht.

Droogdok Jan Blanken

Wie had er ooit van Jan Blanken gehoord? Oei! Dat is toch wel een misser eerste klas. De Marine had voor het onderhoud van haar schepen behoefte aan een dok. Jan Blanken heeft in opdracht van Napoleon Bonaparte het droogdok gebouwd. De bouwperiode liep van 1798 tot 1822.

Het droogdok bestaat uit twee compartimenten. In het achterste gedeelte (het timmerdok) werd nieuwbouw van schepen en groot onderhoud gepleegd. Het eerste deel (het kieldok) was en is nog steeds voor onderhoud in gebruik. Sinds de restauratie van 1998 vindt het dokken weer opnieuw plaats. Er zijn vanaf dat moment al wel 200 schepen drooggezet.

Het onderhoudsdok. Achter de deuren ligt het tweede dok.

Het is een uniek amfitheaterachtig ontwerp, waarbij gebruik werd gemaakt van de indertijd nog aanwezige eb en vloed. Initieel werd een enorme stoommachine ingezet om het water uit de dokken en uit de omliggende ondergrondse grachten te pompen. Het marineschip de Eurodice was het eerste marine fregat dat hier werd gedokt.

De WVA-ers gingen getooid met stoere helmen ondergronds.

Zij zijn om het gehele droogdok heen gelopen.

Schipdeur

Een unieke vinding was de schipdeur. Een compleet varende taps- toelopende deur, die in de afsluiting van het dok wordt gevaren. Door deze schipdeur vol water te laten lopen wordt het dok volledig afgesloten van het buitenwater.

Aardig om te weten, op basis van de goede ervaringen in Hellevoetsluis, heeft Jan Blanken tussen 1812 en 1822 een tweede vergelijkbaar droogdok gebouwd en wel in Den Helder.

Inspectie van de schipdeur!

Fortezza

In het historische pompgebouw van het droogdok is tegenwoordig het restaurant Fortezza gevestigd. De activiteitencommissie had hier een voortreffelijke lunch voor ons geregeld.

Smikkelen in het pomphuis

Kazerne Haerlem & Verdedigingswerken

Vanwege het rijke marine verleden is er een grote kazerne met bijbehorende verdedigingswerken in Hellevoetsluis gevestigd. De kazerne Haerlem en de bijhorende verdedigingswerken. De kazerne is tegenwoordig het onderkomen van de scouting.

Eén van de 24 centimeter kanonnen.

De stellingmonden van de Maas en het Haringvliet.

De Buffel

Ramschip de Buffel heeft zijn voorlopig laatste rustplaats in Hellevoetsluis gevonden. Het schip was direct na de bouw al een fiasco. Het heeft in haar bijna dertigjarige gebruik van 1868 tot 1896 slechts één schip geramd en dat was nog een eigen schip ook.

Het vertrek van de Commandant.

Wie zou hier niet willen aanschuiven voor de maaltijd?

Het grootste deel van haar werkzame leven, van 1896 tot 1974 heeft dit schip als logementsschip gefungeerd. Minimaal één van de stoere WVA- marinemannen heeft indertijd nog aan boord van dit schip wachtgelopen en logement gehad. Wat een bofkont!

De buitenkant van de Buffel is hard aan groot onderhoud toe. Het ijzeren dek roest enorm onder het teakhout. De binnenkant van het schip is al fantastisch gerestaureerd.

Helaas

Ook aan deze mooie dag kwam weer een einde. Onze buschauffeur heeft ons allen om 18.15 uur weer veilig bij het Weteringpark afgeleverd.
Alle batterijen zijn weer opgeladen, na deze prachtige dag is iedereen weer volop in de mood voor het nieuwe vaarseizoen. Het kan niet snel genoeg beginnen.

Wij denken dat wij namens alle Hellevoetsluisgangers spreken, als wij zeggen: “Activiteitencommissie het was weer fantastisch geregeld. Hartelijk bedankt!”

Hanny & Albert Remmelts

Wilt u ook met uw groep op pad? Kijk dan eens op www.hithellevoetsluis.nl voor de mogelijkheden tot groepsuitjes in Hellevoetsluis of bel 06-41788737 voor een persoonlijk advies.